Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Har spelbranschen och kulturbranschen något att lära av varandra?

Torsdag 23 maj deltog Sofia och Fredrika – i konferensen Skellefteå Creative Connect, arrangerad av Skellefteå Science City och Arctic Game. En dag som samlade aktörer inom spel, film och andra kreativa branscher för att dela kunskap, perspektiv och behov. Och framför allt – för att prata om framtiden.

Många gemensamma beröringspunkter framkom under dagen. Spelbranschen och kulturbranschen står inför liknande utmaningar, men använder ibland olika språk. Det finns mycket att lära av varandras strukturer, begrepp och sätt att organisera sig – särskilt när det gäller att bygga hållbara ekosystem där kreativa företag kan utvecklas, växa och bli långsiktigt lönsamma.

Hållbarhet som en naturlig del av affärsidén

Emma Ihre, Head of ESG and Nordic Public Affairs på Asmodee, lyfte hur hållbarhetsarbete inte är ett tillägg – utan något som bör genomsyra ett företags affärsidé, oavsett storlek. Ett långsiktigt hållbarhetsarbete stärker både varumärke och affär, och här kan andra branscher investeringar i de kreativa företagen bidra till attraktiva och innovativa samhällen.

“Det som är mest spännande för mig inom framtidens kreativa branscher är den växande skärningspunkten mellan kreativitet, teknik och syfte. Vi ser oanade möjligheter att berätta slagkraftiga berättelser, nå global publik och driva positiv förändring.” – Emma Ihre

Ekosystem, community och stöttande strukturer

Björn, forskare och digital strateg på RISE, betonade vikten av att bygga ett sammanhållet ekosystem inom spelbranschen – något som även kulturbranschen efterlyser. Det finns många beröringspunkter med det som lyfts inom Kulturakadmins rapport Skills 2024 och under Creative Talk som vi arrangerade tidigare i år om kulturbranschens kompetensutveckling och behovet av strukturer för talangutveckling.

Begreppet community är centralt i spelbranschen – och något som vi i kultursektorn ofta uttrycker genom samverkan. Oavsett ordval handlar det om samma sak: att skapa sammanhållande nätverk och miljöer där kreatörer, företag och stödstrukturer samspelar.

Finansiering och legitimitet för branschutveckling

Både spel- och kulturbranschen lyfter behovet av offentlig finansiering för kunskapsöverföring, kollegialt lärande och erfarenhetsutbyten. Men det räcker inte. För att våga växa krävs också att privat kapital vågar kliva in – något som förutsätter att investerare förstår branschernas förutsättningar.

Privata investeringar är inte bara en fråga om pengar – de bidrar också till att bygga en kultur där kreativa företag kan utvecklas till hållbara och lönsamma verksamheter. Näringslivsperspektivet måste därför också finnas med från början, så att våra branscher inte ses som ”mjuka” tillägg – utan som centrala delar av ett diversifierat näringsliv.

Så – har spelbranschen och kulturbranschen något att lära av varandra?

Ja, absolut.

Vi delar behovet av strukturer som stödjer talangutveckling, sammanhållna utbildningskedjor och stöttande strukturer in till branscherna för unga kreatörer. Vi behöver både offentlig och privat finansiering – och ett språk som skapar legitimitet för våra verksamheter som näringsliv.

Genom att lära av hur spelbranschen bygger community och hur kulturbranschen utvecklar samverkan, kan vi tillsammans stärka våra ekosystem. I skärningspunkten mellan kreativitet och affärsutveckling finns potentialen att forma framtidens kulturella och kreativa branscher – och skapa hållbara företag som gör skillnad.