Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Konsten att ta betalt

Tycker du att prissättning i skapande branscher är svårt? Då kan Maria Österåkers modeller hjälpa dig att våga höja dina priser och öka din lönsamhet. Med en mix av logik, magi och psykologi guidade hon oss genom en av de mest utmanande frågorna för många kulturskapare: hur sätter man egentligen pris på sin kreativitet?

Under föreläsningen förklarar Maria Österåker – ekonomiedoktor, företagsutvecklaren och företagaren, prissättning och red er ut begreppen som har med pris utifrån logik, magi och psykologi. Maria presenterar olika infallsvinklar som du kan nyttja för att bemästra konsten att ta betalt. Din nyckelfaktor i konsten av att leva på sin konst, oavsett hur – är att öka din lönsamhet.

Första insikten är att det absolut enklaste sättet att öka sin lönsamhet och är att höja priset. Och att visa för kunden att din vara eller tjänst – det du erbjuder är värt sitt pris. Hur får vi kunden att känna att någonting är värt sitt pris?

Maria presenterar fyra olika modeller:

  • Kostnadsbaserad prissättning, baseras på vilka kostnader du har.
  • Marknadsbaserad prissättning, förhåller sig till konkurrenternas prissättning. Använd med försiktighet och om du kan säkerställa att du går med vinst.
  • Kundbaserad prissättning, vad är din kund beredd att betala egentligen?
  • Självbaserad prissättning, du behöver känna att du är värd det pris du tar!

Vad är rätt för dig? Ja, helst lite av varje. Har du belyst din tid, produkter och tjänster utifrån flera olika perspektiv blir du mer säker på din prissättning.

Hur kan vi öka våra intäkter?

Maria lyfter särskilt tre olika sätt att öka dina intäkter – som den viktigaste delen i i att öka din lönsamhet: fler kunder, sälja mer och/eller höja priset. Oavsett vilken strategi du väljer, eller en kombination så måste de ökade intäkterna överstiga kostnaderna för dina nya insatser och förändringar som ökad kostnad i t.ex marknadsföring eller innebär högre kostnader i mer material, och/eller din tid att producera. Kom ihåg att enbart ”höja priset” kostar ingenting – förutsett att kunderna fortsätter köpa lika mycket.

Prissättning – är det allvarliga grejer?  Ja, om du vill leva på sitt skapande!

Men det finns många olika sätt att göra det med medveten prissättning som verktyg. Maria bästa tips är att VÅGA TESTA! Men säkerställ att du går med vinst.

Är du nyfiken på att veta mer om Marias strategier kopplade till prissättning? Här och på andra bokhandlare kan du hitta hennes bok: Konsten att ta betalt – prissättning som logik, magi och psykologi.