Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Kulturjournalistik i fokus: Media och kultur delar samma utmaningar

 

I en tid när medielandskapet förändras snabbt och kulturbranschen söker nya vägar för synlighet, blir behovet av gemensamma samtal allt större. Under rubriken Framtidens journalistik samlades representanter från både medie- och kulturbranschen i Norrbotten för ett Creative Talk – en mötesplats för fördjupade samtal där branscherna möts, delar erfarenheter och blickar framåt tillsammans.

Det var en dag för att prata med varandra, inte om varandra. Målet var att bredda förståelsen för varandras nuläge och framtid, identifiera gemensamma behov och möjliga aktiviteter – men också att inspirera till initiativ som varje aktör kan äga och driva vidare.

Lenita Andersson-Junkka, chefredaktör och ansvarig utgivare på NSD, gav en inblick i lokaltidningens förändrade verklighet. NSD, med en upplaga på 24 500 och 27 anställda journalister, är länets största tidning. Samtidigt har tidningens antal anställda journalister och upplaga mer än halverats de senaste tjugo åren.

– Vi har höga förväntningar på oss, men också stora utmaningar, berättade hon. Med knappa resurser och förändrade läsarbeteenden måste vi hitta nya sätt att skapa fördjupning och relevans.

Lenitha Andersson-Junkka betonade att samhällsnyttan alltid är kärnan i lokaltidningens uppdrag. Journalistiken ska inte gå någon aktörs ärenden, utan styras av nyhetsvärde och allmänintresse. Hon bemötte också flera vanliga föreställningar om kulturjournalistiken:

“Ni bevakar inte kultur längre.”
Jo, men i andra format och med andra vinklar. Kalendrar och recensioner har fått ge plats åt längre berättelser och reportage.

“Ni vill bara ha klick.”
Nej, vi vill ha läsning och relevans. Våra prenumeranter är vår viktigaste intäktskälla, och vårt system varnar faktiskt när material bara genererar snabba klick men inte engagerar läsarna.

Bland de deltagande från kulturbranschen fanns bland andra Lotta Karlsson, projektledare i Kind Exploring, som i sitt föredrag betonade hur kultur- och mediebranschen delar liknande utmaningar.

– Vi sitter i samma båt, sa hon. Synlighet är en gemensam kamp. Vi vill nå ut, men det är svårt – både för kulturaktörer och för nyhetsmedia.

Hon lyfte fram vikten av samverkan och ömsesidigt beroende: att kulturbranschen och mediebranschen kan skapa större genomslag tillsammans genom att dela perspektiv, språk och publik.

Under dagen hölls också två panelsamtal. Där medverkade:
– Anna Björk, Scenkonstkonsulent, Riksteatern Norrbotten
– Lotta Karlsson, Kulturprojektledare, Kind Exploring
– Robin Lindquist, Projektledare, Luleå Event, Kultur- och fritidsförvaltningen, Luleå kommun
– Roger Norén, Konserthuschef, Studio Acusticum
– Marcus Derland, Chef Norra Sverige, Dagens Nyheter
– Kristofer Naess, Redaktionschef, SVT Nyheter Norrbotten
– Armi Ruosu, Kanalchef P4 Norrbotten, Sveriges Radio
– Mari Berglund, Chefredaktör, Piteå-Tidningen
– Lenitha Andersson-Junkka, Chefredaktör, NSD

Ta del av videon från föreläsningarna och panelsamtalen här!