Kulturjournalistik
NSD tillsätter ny kulturredaktör: “Ny kontaktväg för branschen”

Förändrade läsarbeteenden och branschens digitala transformation skapar utmaningar för traditionella nyhetsmedier som vill nå ut med sin kulturjournalistik.
Nu tillsätter NSD en ny kultur- och nöjesredaktör samtidigt som tidningens chefredaktör Lenitha Andersson-Junkka välkomnar en mer konstruktiv dialog med besvikna kulturutövare som anser att kulturen negligeras av medierna.
– När läsarnas beteenden förändras måste vi hänga med om vi vill vara relevanta, men det är inte sant som vissa säger att vi inte längre skriver om kultur, säger hon.
Kulturjournalistiken i Norrbotten står högt på agendan hos länets kulturutövare och intresserade kulturkonsumenter. Under Creative Talk i Luleå samlades företrädare för kultur- och mediebranschen för att samtala om länets kulturjournalistik. Nu meddelar NSD att man tillsätter Melanie Åström som ny kultur- och nöjesredaktör.
– Melanie Åström har under sitt år på redaktionen visat både en redaktionell fingertoppskänsla och ett stort engagemang. Hennes förmåga att både hitta rätt tonalitet och ett kreativt berättande gör henne till ett självklart val för rollen som redaktör. I och med att vi har en renodlad redaktörsroll igen så får kulturbranschen en tydlig kontaktväg in till tidningen, säger Lenitha Andersson-Junkka.
Lenitha Andersson-Junkka berättar att tidningens läsarbeteenden förändrats i takt med att nyhetskonsumtionen blir allt mer digital. Här framhåller hon också att läsarnas intresse för kultur förändras, och att gamla och inarbetade sätt att skriva om kultur inte längre lockar samma läsning som tidigare.
– Vi har förändrat vår bevakning. Vi skriver fortfarande mycket om kultur och nöje, men vi har ändrat tonaliteten och tänker till mer kring vad vi väljer ut att skriva om, vilka vinklar vi drar på och vilka berättelser vi ska lyfta fram. Det gör vi eftersom intresset för kultur, på det sätt vi skrev om kultur förut, inte var tillräckligt stort.
Många kulturutövare upplever det som att medierna har övergivit kulturjournalistiken. Hur ser du på det?
– Det tycker jag är grundlöst. För det första kan man inte dra alla tidningar över en kam. Vi är olika. Vi har olika förutsättningar, olika storlekar på redaktionerna och behöver göra olika prioriteringar. På NSD så skriver vi fortfarande mycket kultur och jag blir ledsen när man kritiserar oss utan att ens ha tagit reda på vad vi faktiskt gör idag. Det är en frustration hos mig, att inte ens kulturbranschen själv ser vad vi gör innan man ger oss kritik, säger hon och fortsätter:
– Sen kan jag ha viss förståelse för att vissa tycker att det ser annorlunda ut i dag eftersom vi har andra format i dag. Vi jobbar mer mot det digitala än mot papperstidningen, eftersom papperstidningen inte längre är vår största kanal. Det har förändrat hur vi gör journalistik och hur vi presenterar det vi skriver, men vi skriver fortfarande kultur.

Det verkar finnas en önskan hos kulturutövare att gå tillbaka till hur det var tidigare. Hur ser du på det?
– Vi är mitt inne i en stor digital transformation där papperstidningen tappar läsare varje dag. Det är inget vi vill och det är inget vi styr över, utan det är konsumenternas beteende som förändras och som gör att vi måste förändras. Vi måste bli en attraktiv digital nyhetstidning. Jag hoppas att papperstidningen ska finnas kvar, men ingenting tyder på det. Det viktigaste för mig är att journalistiken överlever papperstidningen, och det är där vårt fokus ligger.
Om man som kulturskapare upplever att det är svårt att fånga pressens uppmärksamhet, hur ska man tänka?
– Först bör man fundera på varför man vill ha uppmärksamhet. Har man något att berätta, eller vill man bara ha marknadsföring? Om man har något intressant och genuint att berätta är det fullt möjligt att det också finns ett allmänintresse i det, och då får man gärna kontakta oss. Vi vill berätta stories och lyfta fram det som är intressant som inte bara handlar om att det är en föreställning på fredag.
Det har förekommit mycket diskussioner de senaste åren där kulturskapare känner sig negligerade av media. Vad tycker du varit det största problemet med de diskussioner som varit?
– Det största problemet är nog att diskussionen förts i kommentarsfält online. Där kan man aldrig ge en nyanserad bild, och den bild man ger feltolkas ofta. Det största problemet är att man inte träffats för att prata.

Under Creative Talk fick deltagarna ta del av föreläsningar av både Lenitha Andersson-Junkka samt UNT:s kulturchef Anna Sundström, samt panelsamtal där företrädare för både media och kulturbranschen fick ge sin respektive syn på hur kulturjournalistiken i Norrbotten kan bedrivas. Lenitha Andersson-Junkka säger att hon nu ser fram emot att hitta sätt att locka tidningens läsare till att ta del av en kulturjournalistik utformad för en mer digitalt orienterad publik.
– Jag hoppas att vi ska hitta ett format som fungerar. Jag vill att många ska vara intresserade av att läsa kulturjournalistik hos oss, och jag hoppas vi hittar en väg för att nå dit.
Vill du se Lenitha Andersson-Junkkas föreläsning om hur NSD ser på kulturjournalistiken i Norrbotten? Här kan du se vår sändning från Creative Talk i Luleå.
Lenithas tips till dig som vill nå fram till media
– Finns det en nyhet eller aktualitetskrok?
– Finns det en person som kan träda fram?
– Finns detaljer som avviker från det normala?
– Är det något som kommer att synas för många?
– Tänk utanför boxen – händer det andra saker i er verksamhet?
– Vad berättar du själv för andra runt middagsbordet?
– Tänk på hur du utformar ditt meddelande, med det viktigaste först och med en tydlig kontaktperson som faktiskt svarar.
– Skapa snackisen som alla pratar om!
